Kontoret


Min lördag bestod till stor del av arbete och en lång promenad med grannes boxer. Den stackars jycken hade alternativet att bli lämnad i en lägenhet i norrläge hela dagen eller hänga med mig fram till middagstid. Klämd mellan två mindre värdiga alternativ valde jycken att komma upp till mig under dagen, vilket jag bara lyfte min dag för då slapp man sitta ensam hemma.

Väl framåt kvällningen lämnde jag tillbaka den det raggslitna stycket och bestämde mig för att gå och äta en bit mat. Jag stämde därför träff med ett par polare nere på en av mina gamla favorithak; Kontoret, vid Fältöversten. Det ska redan sägas här att det i folkmun ibland talas om ett "Kontoret" nere på Sturecompagniet, men detta är absolut felaktivt. Krogen Kontoret har legat på Bältgatan 2 sedan urminnes tider och under all denna tid serverat gott folk bra mat och kall dryck. Att gå till Kontoret på Bältgatan är alltid att ha trevligt och må gott, utan varken svett, techno eller Johannes Brost.

Kontoret Bar & Matsal är den typiska kvarterskrogen. Baren ligger på entreplan och man har även en mindre matsal i sten och tegel nere i källaren. Känslan är varm, gemytlig och inbjudande - en plats där man känner att man verkligen kan koppla av en stund. Det är lätt att bara slå sig till ro i en av kontorets mindre bås, ta en öl och bara läsa tidningen en stund.

Halv åtta på kvällen var krogen halvfull och det satt ett par andra matgäster uppe vid baren, men de flesta besökarna hade tagit plats i sina bås där de livligt och innerligt diskuterade livet över vardera stor stark. Jag gick ner och anslöt med de övriga i matsalen en trappa ner, där man redan hade beställt in en Stavropramen som stod och väntade på mig. Vi fick våra menyer och sekunderna senare hade samtliga fem runt bordet beställt in varsin Louisianaburgare.

Upplägget var väldigt estetiskt och tilltalande. Den som säger att man inte äter med ögonen har ju faktiskt bara rakt av helt fel, oavsett vad man äter så är upplägget och presentationen viktig! Burgaren var snyggt serverad på högra delen av den avlånga tallriken och över en strimma HP Sauce fann man en riklig mängd pomme chateau väntandes på andra sidan fatet. Köttet var mört och tjockt, där själva burgaren nästan var lika bred som tjock. Cajunsåsen omslöt köttet och gav ett rökigt, whiskeyinspirerat djup till hela rätten - ett mycket bra inslag som gav burgaren det där lilla extra!


Betyg
Presentation; 4/5
Smak; 4/5
Tillbehör; 4/5
Prisvärde; 3/5
Totalt; 4/5

Kommentar; Kontoret är alltid en bra upplevelse, alltid trevlig personal och servicen är utmärkt! Priset ligger just över hundralappen för en burgare, vilket måste tilläggas är normalt, men för syftet med bloggen fortfarande precis i överkant - just detta drar ner prisvärdet något.

louisianaburger; 109:-
fatöl; 39:-


Kontoret
Bältgatan 2

Kommentarer
Postat av: aleck

haha men du får länka till mig oxå isf :))

2009-10-27 @ 15:12:01
URL: http://aleck.blogg.se/
Postat av: SANNASANNASANNA

Hej tjejen! :)

Händer hos dej? :)



KRAM

2009-10-28 @ 15:00:05
URL: http://sannaakarin.blogg.se/
Postat av: Amanda - Bloggen om Glaskonst

sv. tack så mkt :)

2009-10-28 @ 18:58:49
URL: http://coozie.blogg.se/
Postat av: Anonym

jätte bra blogg,och fin ,helt underbar :D

Min blogg är inte lik din,men den är bra ändå tycker jag ;) Den handlar om hur man kan förbättrar sin självkänsla och självförtroende .ja,och så handlar den om massa andra sker som tonåringar går igenom. Du kan ju kolla in den,även om den kanske inte är någonting för dig,de den ett försök;)

Den heter ialf ; http://jjuno.blogg.se

2009-10-28 @ 20:51:54
Postat av: Leia ♥ - det lilla extra

En hund ska ju klara av att vara själv egentligen. Fast inte en hel dag dock. =)

2009-10-29 @ 15:38:49
URL: http://leiabloggar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0